نهفتگی دندان عقل

نهفتگی دندان عقل: دندان عقل نهفته سومین دندان آسیاب بزرگ در عقب دهان است که مسیر مناسب و فضای کافی برای بیرون زدن یا رشد کردن طبیعی نداشته است. دندانهای عقل آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون میزنند.

1397/10/10

نهفتگی دندان عقل

کشیدن دندان عقل - دندان عقل نهفته سومین دندان آسیاب بزرگ در عقب دهان است که مسیر مناسب و فضای کافی برای بیرون زدن یا رشد کردن طبیعی نداشته است.
دندان های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون میزنند. نهفتگی دندان عقل ممکن است باعث احساس درد شده و به دندان‌های دیگر صدمه بزند و مشکلات دندانی متعددی ایجاد نماید. در برخی موارد دندان عقل نهفته ممکن است مشکل ظاهری نداشته باشد یا بلافاصله مشکل ایجاد نکند، اما از آنجایی که تمیز کردن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته در انتهای دهان سخت است و ممکن است به خوبی تمیز نشود، احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه در آن بیشتر است.

در صورتی که دندان عقل نهفته درد داشته باشد یا مشکلات دیگری به وجود بیاورد غالبا کشیده می‌شود. برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان توصیه می‌کنند حتی در صورتی که دندان عقل نهفته علائمی ایجاد نکرده است وضعیت آن بررسی و در صورت احتمال ایجاد مشکلاتی در آینده، کشیده شود.

علائم و نشانه ‌های نهفتگی دندان عقل چیست

نهفتگی دندان همیشه علائم ندارد. با این حال در صورتی که دندان نهفته دچار عفونت شود یا به دندان‌های همسایه صدمه بزند یا مشکلات دندانی دیگر ایجاد کند احتمالاً برخی از علایم زیر را تجربه می‌کنید:

•    قرمزی یا باد کردن لثه
•    حساسیت لثه یا سهولت خونریزی آن
•    درد فک
•    ورم کردن اطراف فک
•    بوی بد دهان
•    احساس طعم ناخوشایند در دهان
•    سخت شدن بازکردن دهان

برای کشیدن دندان عقل چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد یا ناراحتی یا علایم دیگری را در پشت آخرین دندانهای آسیاب احساس می‌کنید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث نهفتگی دندان عقل می‌شود

علت نهفته شدن دندان عقل این است که فضای کافی برای بیرون زدن و یا رشد طبیعی ندارد. دندانهای عقل بین 17 تا 25 سالگی بیرون میزنند. در برخی افرادی بیرون زدن دندان عقل بدون مشکل و همراستا با دندان‌های دیگر صورت می‌گیرد اما در بسیاری از موارد فضای دهان برای بیرون زدن دندان عقل کافی نیست. به همین علت دندان گیر میکند و نمی‌تواند کامل بیرون بزند. در صورتی که تنها بخشی از تاج دندان بیرون بزند به آن نیمه نهفته و در صورتی که تمامی آن در زیر لثه بماند به آن نهفته گفته می‌شود.

عوارض نهفتگی دندان عقل

صدمه دیدن دندان‌های دیگر: در صورتی که دندان عقل به دندان همسایه خود فشار وارد کند ممکن است به آن صدمه بزند. همچنین احتمال عفونت در این ناحیه را افزایش می‌دهد. از طرفی این فشار باعث می‌شود دندان‌ها از راستای خود خارج شده و کج و کوله شوند و نیاز به درمان ارتودنسی پیدا کنند.

کیست: دندان عقل در یک کیسه در استخوان فک رشد می‌کند. این کیسه ممکن است با مایعات پر شده و کیست تشکیل بدهد. در این صورت ممکن است استخوان فک، دندان‌ها و عصب ها صدمه ببینند. در موارد نادر تومور تشکیل می‌شود که معمولاً خوش‌خیم و غیر سرطانی است. این عارضه با کشیدن دندان عقل و برداشتن بخشی از بافت‌ها و حتی استخوان درمان می‌شود.
پوسیدگی دندان: دندان عقل نیمه نهفته مستعد پوسیدگی است. علت آن این است که تمیز کردن دندان عقل نیمه نهفته که در انتهای دهان قرار دارد سخت‌تر است و احتمال تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها در بین لثه و دندان نیمه نهفته زیاد است.
بیماری لثه: از آنجایی‌ که تمیز کردن دندان نیمه نهفته عقب دهان دشوار است، احتمال التهاب و عفونت لثه در این ناحیه زیاد است.

پیشگیری از نهفتگی دندان عقل

نمی‌توان جلوی نهفته شدن دندان را گرفت اما می‌توان با چکاپهای منظم دندانپزشکی و تمیز کردن موثر دندان‌ها و نظارت بر رشد و بیرون زدن دندانهای عقل، جلوی عوارض آن را به موقع گرفت. در عکس پرتوی ایکس وضعیت دندان عقل را می‌توان به روشنی مشاهده کرد پیش ‌از این که علائمی ایجاد نماید.

درمان نهفتگی برای کشیدن دندان عقل

در صورتی که مشکل پزشکی خاصی داشته باشید که عوارض و خطرات جراحی را افزایش می‌دهد، درمان دندان عقل نهفته دشوارتر می‌شود. معمولاً برای درمان دندان عقل نهفته و بررسی راهکارها، باید به جراح دهان مراجعه نمایید.