تخفیف ویژه کاشت ایمپلنت دندان به مناسبت ماه مبارک رمضان در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

عصب کشی دندان با لیزر

عصب کشی دندان با لیزر - اگر دندان دچار پوسیدگی شود و این پوسیدگی پیشرفت کند، به بافت زنده درون دندان یعنی ریشه و عصب دندان رسیده و عفونی می گردد و باید خارج شود؛ این عمل عصی کشی یا درمان ریشه نامیده می شود.

1398/02/21

عصب کشی دندان با لیزر

اگر دندان دچار پوسیدگی شود و این پوسیدگی پیشرفت کند، به بافت زنده درون دندان یعنی ریشه و عصب دندان رسیده، این بافت عفونی می گردد و باید خارج شود؛ این عمل عصی کشی یا درمان ریشه نامیده می شود.

ابتدا تمامی بافت های زنده و عفونی داخل کانال عصب حذف و پاکسازی می شود، سپس ریشه را با گوتا پر می کنند. پرکردن باید درست انجام شود، زیرا عفونت های مجدد دندانی، از دهان به سمت ریشه و انتهای ریشه می روند. بعد از درمان ریشه ، دندان گرچه تغذیه اصلی خود را که از انتهای ریشه است از دست می دهد،اما همواره توسط بافت های نگه دارنده اطراف ریشه ها تغذیه می شود. زمانی که عصب دندان دچار درد شد، احتیاج به عصب کشی داریم که عواملی همچون پوسیدگی وسیع دندان، پر کردگی های وسیع قدیمی دندان، ترک در دندان، سایشهای شدید دندانی، عفونت عصب دندان، آبسه دندان، حساسیت دندان به سرما، گرما، ضربه و لمس می تواند باعث این درد شوند.

درشکستگی دندان، اگر خط شکست از عصب گذشته باشد در این صورت، عصبی که با محیط خارج در تماس قرار گرفته باید تخلیه شود. گاهی اوقات عصب دندان درگیر پوسیدگی نمی شود ولی، پوسیدگی خود دندان به قدری پیشرفته است که نمی توان بدون عصب کشی، دندان را ترمیم کرد، یعنی برای به دست آوردن فضایی جهت گیر دادن مواد ترمیمی باید از فضای داخل پالپ و کانال استفاده کرد که به آن عصب کشی اجباری گفته می شود. وارد شدن ضربه به دندان، این ضربه می تواند در گذشته ها اتفاق افتاده باشد یا اینکه به علت وارد شدن ضربات سبک ولی مزمن، که گاهی به علت مرتب نبودن دندان ها از یک دندان به دندان دیگر وارد می شود اتفاق بیفتد. ضربه وارده در انتهای ریشه التهاب ایجاد می کند و باعث قطع خون رسانی به دندان و مرگ عصب دندان یا به اصطلاح، نکروز عصب می شود.بافت مرده دندان به مرور فاسد شده و باید از دندان خارج شود.در غیر این صورت عفونت به بافت همجوار انتقال می یابد.

محل قرارگیری عصب دندان در وسط دندان و ریشه ها است. که نقش عمده آن ایجاد حس گرما و سرما و درد دندان است. اگر پالپ توسط پوسیدگی ها آسیب ببیند و عفونی شود، می میرد. اگر درمان ریشه با خارج کردن عصب و تمیز کردن بافت های عفونی انجام نشود، عفونت به انتهای ریشه درون استخوان رفته و باعث لق شدن دندان می شود که بسیار درناک است.

یک روش برای عصب کشی استفاده از لیزر درمانی است. لیزر نور تقویت شده ای می باشد که به صورت پرتوهای هم راستای بسیار باریک با طول موج مشخص تابیده می شود. این نور تقویت شده نوعی از انرژی را فراهم می کند که گونه های آن، کاربردهای متفاوتی در علم پزشکی دارند. لیزر لایه های مانده بر اثر ساییدن کانال ریشه را که عفونت زیادی دارد، ازبین برده و ریشه دندان را استریل می کند. مزیت این روش این است که درد پس از درمان به علت خاصیت ضد التهابی لیزر، تا حد خوبی کم می شود. لیزر با عمق نفوذ بسیار زیادی که دارد، تمامی باکتری های عفونی درون دندان را می کشد. یکی از معایب لیزر، قیمت زیاد آن است.

عصب کشی دندان با لیزر  - رسالت کلینیک دکتر ابراهیم گل

عصب کشی دندان با لیزر  - ویدیوهای بیشتر