سندرم ترک دندان به وضعیتی گفته می شود که دندان دچار ترک خوردگی شده باشد ولی آنقدر ریز و جزئی باشد که نه فقط با چشم، که حتی با عکس برداری اشعه ایکس هم قابل تشخیص نباشد، یا این که در زیر لثه قرار گرفته باشد.

1397/10/24

سندرم ترک دندان به وضعیتی گفته می شود که دندان دچار ترک خوردگی شده باشد ولی آنقدر ریز و جزئی باشد که نه فقط با چشم، که حتی با عکس برداری اشعه ایکس هم قابل تشخیص نباشد، یا این که در زیر لثه قرار گرفته باشد و تشخیص دادن آن دشوار باشد. در بیشتر مواقع این قبیل مسائل و مشکلات برای دندان های آسیاب اتفاق می افتد.
نشانه های سندرم ترک دندان معمولاً به صورت درد و حساسیت دندان بروز می کند. کسانی که دچار این مشکل می شوند در بیشتر مواقع هنگام خوردن غذا و وارد کردن فشار به دندان ها و فک، در دندان خود احساس درد یا ناراحتی می کنند. یا مثلاً هنگامی که دندان در سرما یا گرما قرار می گیرد ممکن است حساسیت دندان شرایط آزار دهنده ای را ایجاد کند. این علائم تا حدی شبیه به علائمی هستند که هنگام پوسیدگی دندان مشاهده می شوند ولی یک تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. در مورد سندرم ترک دندان، این علائم موقتی هستند، در صورتی که در مورد پوسیدگی دندان، معمولاً به صورت ثابت و پایدار این شرایط ادامه پیدا می کند.

بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار می شوند ممکن است ماه ها این علائم را تجربه کنند ولی همچنان متوجه اصل مشکل نشوند. واقعیت هم این است که تشخیص علائم و مشکل در مورد سندرم ترک دندان سخت و دشوار است. برای تشخیص دقیق و قطعی نیاز به مراجعه به دندانپزشک است تا با بررسی و آزمایشات دقیق، مطالعه سوابق پزشکی، رادیوگرافی (عکس برداری با اشعه ایکس)، هندپیس فیبر نوری محل و وضعیت دقیق ترک خوردگی مشخص شود.
به طور کلی می توان گفت که افرادی که سابقه قبلی در مورد ترک خوردگی دندان دارند احتمال بیشتری دارد که به این سندرم دچار شوند.
علت سندرم ترک دندان
 سندرم ترک دندان مثل بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر در دهان، علل متفاوتی می تواند داشته باشد. ولی علائمی که به صورت رایج تر باعث این مشکل می شوند شامل این ها هستند:
دندان قروچه یا سایش دندان ها که ممکن است به صورت ناخودآگاه (مثلاً در خواب) یا به صورت ارادی (مثلاً یکی از واکنش های فرد در شرایط تنش و استرس روحی) باشد.
نحوه قرار گیری دندان ها بر روی یکدیگر که ممکن است باعث وارد شدن بیش از حد به یکی از دندان ها و ترک برداشتن آن شود
آسیب های قبلی و پرشدگی دندان ها (به خصوص اگر مقدار پر شدگی بزرگ باشد)
انجام عصب کسی یا تخلیه ریشه عصبی که ممکن است باعث چنین عوراضی شود

برخی از عواملی که باعث ترک خوردگی ریز دندان می شوند را می توان برطرف کرد. مثلاً در مورد سایش و فشار دادن دندان ها، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید و روش های درمانی موجود برای این مشکل را به کار بگیرید. دندان قروچه، فشار دادن دندان ها و سایش آن ها یکی از عواملی است که به شدت احتمال ابتلا به سندرم ترک دندان را بالا می برد.
به هر حال اگر این ترک خوردگی برای دندان های شما اتفاق افتاده است، می توانید از روش های مختلف درمانی استفاده کنید. مثلاً می توانید به کمک باندینگ (مواد کامپوزیت)، روکش دندان و در موارد شدید تر انجام درمان کانال ریشه دندان (یا همان عصب کشی)، مشکل را برطرف کنید.
نوع درمانی که برای رفع مشکل انتخاب می شود بستگی نوع آسیب دیدگی، محل ترک خوردگی، شدت آن و شرایط دیگر دارد و با تشخیص دندانپزشکی که دندان تان را بررسی کرده است، انتخاب می شود. بنابر این توصیه می کنیم که اگر به ترک خوردگی دندان تان شک دارید، در اولین فرصت به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر دندان تان دچار ترک خوردگی شده است، سریعاً مشکل را پیدا کنید و از بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری کنید.
اگر ترکی که در دندان ایجاد شده است، بزرگ شود، ممکن است نهایتاً بخشی از دندان جدا شود. به علاوه با گستردگی و بزرگ تر شدن ترک، احتمال عفونت در لثه و در اطراف ساختار آسیب دیده دندان بسیار بالا خواهد رفت.

اگر لثه دچار عفونت شود، احتمال برآمدگی کوچکی در کنار دندان بر روی لثه مشاهده می کنید که در واقع آبسه یا همان ورم چرکین است که به خاطر عفونت ایجاد شده است. در این شرایط، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا بررسی های بیشتر و دقیق انجام شود. ورم لثه جزء مشکلاتی است که می تواند وضعیت های وخیم بعدی را به همراه داشته باشد در نتیجه بهتر است هر چه زودتر به مشکل رسیدگی کنید.
ترک خوردگی دندان در برخی موارد ممکن است باعث مشکلات و عوارض جانبی شود. دندان به طور کلی بافت و ساختار محکم و قدرتمندی دارد ولی به هر حال ممکن است به دلایل مختلف دچار ترک خوردگی، شکستگی و لب پر شدگی شود و این قبیل آسیب دیدگی ها ممکن است باعث آسیب رسیدن به عصب دندان و مشکلات و درد و مسائل بعدی شود. بسته به نوع ترک خوردگی و آسیب دیدگی، ممکن است حتی پر شدگی دندان یا روکشی که بر روی آن قرار گرفته است شل شده یا کاملاً از جایش در آید.