عمل جراحی دندان نهفته

عمل جراحی دندان نهفته نهفتگی دندان به وضعیتی گفته میشود که در آن دندان موفق نمیشود کامل از لثه بیرون بزند چرا که در زیر لثه گیر کرده و بخشی از آن یا تمام آن نهفته شده است.

1397/09/20

نهفتگی دندان چیست؟
نهفتگی دندان به وضعیتی گفته میشود که در آن دندان موفق نمیشود کامل از لثه بیرون بزند چرا که در زیر لثه گیر کرده و بخشی از آن یا تمام آن نهفته شده است. دندان نیش و دندان عقل بیشتر از سایر دندانها به صورت نهفته هستند

نهفتگی دندان چه اهمیتی دارد؟
هنگام صحبت کردن و غذا جویدن برای بهترین عملکرد باید همه دندانها در هماهنگی با یکدیگر کار کنند. در هنگام بسته بودن فکها که دندانها بر روی یکدیگر قرار میگیرند، برخی از آنها وظیفه آسیاب کردن و له کردن غذا و برخی دیگر وظیفه بریدن و پاره کردن غذا را بر عهده دارند. هر یک از دندانها در این مجموعه، نقش و وظیفه خاص خود را دارد. در صورتی که یک دندان در جای خود حضور نداشته باشد، نه تنها این بخش از دهان کار خود را انجام نمیدهد بلکه دندان مقابل آن نیز دیگر نمیتواند کاری انجام دهد چرا که در مقابل خود دندانی ندارد. این وضعیت علاوه بر اختلال در عملکرد دهان، بر زیبایی دندانها و لبخند و ساختار صورت نیز تاثیر میگذارند. به ویژه دندانهای جلو که باعث پر و برجسته بودن لبها میشوند.

در مورد این که تمامی موارد نهفتگی دندانها باید تحت درمان قرار بگیرند یا نه هنوز بحثهایی وجود دارد و بسته به شرایط دندانپزشک و جراح دهان باید تصمیم گیری نمایند. هر درمانی معایب و مزایای خاص خود را دارد. اگر دندان نهفته درمان نشود ممکن است پیامدهای بدی مانند عفونت، بیمرای لثه و تشکیل کیست به دنبال داشته باشد.

عمل جراحی دندان نهفته - نهفتگی دندان نیش چیست؟

نهفتگی دندان نیش چیست؟
در حالت عادی همه افراد بزرگسال دو دندان نیش در هر فک دارند. دندانهای نیش که لبه تیزتری نسبت به دندانهای دیگر دارند، در مجاورت دندان آسیاب کوچک قرار گرفته و در ناحیه لبخند واقع هستند.
کودکان نیز چهار دندان نیش دارند اما معمولا دندانهای نیش شیری با دندانهای نیش دائمی جایگزین میشود. دندانهای نیش برای عملکرد درست دهان و همچنین ظاهر چهره اهمیت زیادی دارند. به همین علت در صورت نهفته ماندن دندان نیش در زیر لثه، در صورت امکان درمان ارتودنسی و جراحی صورت میگیرد. دندانهای نیش دائمی فک بالا بین 11 تا 13 سالگی بیرون میزنند و درست پیش از این زمان آنها را به صورت برجستگی در لثه میتوانید لمس کنید.

گاهی اوقات به علت شیوه رشد دندانها در فک و لثه، یک یا هر دو دندان نیش (معمولا فک بالا) در جایگاه نامناسبی رشد میکنند یا اصلا بیرون نمیزنند. معمولا در حدود 10 تا 14 سالگی این مشکل شناسایی میشود.

علت رشد غیر طبیعی دندان چیست؟
برخی از دندانها در برخی افراد به صورت مادرزادی وجود ندارد. عدم وجود دندان به صورت مادرزادی، معمولا پدیده ای ارثی است. در برخی دیگر نیز مشکلاتی در اندازه، تعداد یا جایگاه برخی از دندانها وجود دارد. منشا آن ممکن است عدم هماهنگی اندازه و شکل دندانها، بافت نرم و استخوان فک باشد و یا این اتفاق حاصل از دست دادن زود هنگام دندان شیری باشد. گاهی اوقات هم علت مشخصی برای آن پیدا نمیشود.

عمل جراحی دندان نهفته - درمان نهفتگی دندان نیش چیست؟

نشانه های نهفتگی دندان نیش چیست؟
دندانهای نیش اگر به طور کامل از لثه بیرون نزنند، احتمالا فاصله ای بین دندانهای جلویی کناری و دندانهای آسیاب کوچک باقی می ماند. یکی دیگر از علائم احتمالی آن نیفتادن دندان نیش شیری است. ممکن است دندان نیش کوتاه یا باریک به نظر برسد. همچنین دندان نیش ممکن است از جای نامناسبی بیرون بزند یا با زاویه نادرستی داشته باشد یا حتی در پشت دندان نیش شیری بیرون بزند.

درمان نهفتگی دندان نیش چیست؟
روشهای درمان دندانهای نیش نهفته یا دندانهایی که از جای درستی بیرون نزده اند، بستگی به نوع و شدت مشکل و جایگاه دندانهای دیگر دارد. دندانپزشک و جراح دهان روشهای مختلف را به بیمار توضیح میدهند که اغلب شامل جراحی ساده ای برای بیرون کشیدن و هدایت دندان نیش می باشد.

اگر دندان نیش نهفته درمان نشود چه میشود؟
اگر دندان نیش نهفته درمان نشود، در زیر لثه مانده و ممکن است مشکلاتی به دنبال داشته باشد. دندان ممکن است در پشت دندانهای دیگر و یا در سقف دهان رشد کند. برخی از دندانهای نیش نهفته، در تلاش برای پیدا کردن مسیری به داخل دهان ممکن است به دندانهای مجاور صدمه بزنند به این صورت که بخشی از ریشه دندانهای همسایه را بازجذب و حل میکنند. این مسئله میتواند بدون دردسر تمام شود یا مشکلاتی به همراه داشته باشد.

اگر دندان نیش شیری افتاده باشد و دندان نیش دائمی نهفته مانده باشد، جای آن در دهان خالی می ماند. بنابراین اگر تصمیم به عدم درمان گرفته شده باشد باید این جای خالی با روشهای جایگزینی دندانهای از دست رفته مانند دندان مصنوعی یا بریج، پر شود. گاهی اوقات کیست در اطراف تاج مدفون در لثه ممکن است شکل بگیرد و دندانهای دیگر را از جای خود براند.

توجه داشته باشید که اگر دندان نیش نهفته دارید، ممکن است نیازی به جراحی نباشد. باید ابتدا مشکل را با دندانپزشک بررسی کنید. مثلا ممکن است دندان مدفون در لثه صدمه ای به دندانهای مجاور نرساند ، درد و علائم دیگر ایجاد نکند و زیبایی لبخند و چهره را نیز تحت تاثیر قرار ندهد در نتیجه نیازی به درمان آن نیست. در هر صورت باید با عکس پرتوی ایکس وضعیت کامل دندانها بررسی شود.

جراحی بیرون کشیدن دندان نیش نهفته چگونه است؟
ابتدا دهان معاینه میشود. دندانپزشک متوجه میشود رشد دندان نیش طبیعی نیست و ممکن است متوجه وجود برجستگی در سقف دهان یا لثه در ناحیه زیر بینی شود که نهفتگی دندان نیش را نشان میدهد. عکس پرتوی ایکس گرفته میشود تا موقعیت دندان مشخص شود.  جراح دهان این کار را انجام میدهد. این کار بسیار ساده است و تحت بی حسی موضعی صورت میگیرد بنابراین احتمال بروز عوارض بسیار کم است.

چند روش برای درمان جراحی دندان نیش وجود دارد.
کشیدن و دور انداختن دندان نیش- در صورتی که دندان گیر کرده در لثه موقعیت بدی برای درمان ارتودنسی و هدایت آن به سمت جایگاه اصلی دارد یا علائمی نشان میدهد که خبر از ایجاد دردسر برای دندانهای همسایه دارد، کشیدن آن مطرح میشود. کشیدن دندان نیش نهفته یک عمل جراحی ساده است که تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام میشود. اگر باید جای خالی دندان نیش پر شود، شاید پر کردن جای خالی با دندان مصنوعی یا بریج، پس از جراحی مد نظر قرار بگیرد.

هدایت دندان با درمان ارتودنسی – اگر بخشی از دندان در دهان نمایان است، میتوان آن را با درمان ارتودنسی همردیف  با دندانهای دیگر قوس دندانی قرار داد. تنها در صورتی این کار انجام میشود که دندان نهفته موقعیت معقولی داشته باشد و بیمار آمادگی استفاده از وسیله دهانی ثابت (براکت معمولی) به مدت حداقل دو سال را داشته باشد.
برای نمایان کردن دندان و هدایت آن به موقعیت دلخواه، یک عمل جراحی کوچک در سقف دهان انجام میشود. این درمان معمولا تحت بیهوشی عمومی صورت میگیرد. در حین عمل بخشی از لثه و استخوان زیر دندان برداشته میشود تا تاج دندان نمایان شود.
گاهی اوقات لازم است دندانهای دیگری کشیده شوند تا فضای کافی برای بیرون زدن دندان نیش ایجاد شود.
جراح ممکن است دندان را پانسمان کرده و بخیه بزند. پس از دو تا سه هفته باید مراجعه کنید تا بخیه کشیده شود. پس از آن درمان ارتودنسی برای حرکت دادن دندان نیش به جایگاه اصلی، شروع میشود.

پیوند یا بازکاشت – ممکن است جراح توصیه کند دندان گیر کرده در زیر لثه، بازکاشت شود. در شرایطی این کار صورت میگیرد که موقعیت دندان به گونه ای است که نمیتوان درمان ارتودنسی برای حرکت دادن آن انجام داد اما فضای کافی برای حضور آن در کنار دندانهای دیگر وجود دارد. در این روش عمل جراحی انجام میشود تا دندان نیش شیری کشیده شده و سپس دندان نیش با دقت خارج میشود و در جایگاه اصلی بازکاشت میشود. دندان پیوند خورده باید به مدت دو تا سه هفته آتل شود تا درست متصل شود.
میزان موفقیت این عمل متغیر است. در صورتی که بازکاشت دندان با موفقیت همراه نباشد، نمیتواند همانند دندانهای دیگر کار خود را انجام دهد بنابراین ممکن است در آینده دندانپزشک تصمیم به کشیدن آن بگیرد.