زیباتر کردن دندان ها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه

زیباتر کردن دندان ها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه - خط لثه هر کسی متفاوت است. در برخی خط لثه بالاست، در برخی پایین است، در برخی همتراز نیست و به طور کلی وضعیت هر کسی ممکن است متفاوت باشد.

1399/04/23

زیباتر کردن دندان ها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه

زیباتر کردن دندانها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه  - کلینیک دکتر ابراهیم گل

اگر از پایین یا بالا بودن لثه خود ناراضی هستید یا خط لثه تان یکدست نیست، روش هایی برای تغییر آن وجود دارد. کانتورینگ لثه (Gum contouring) یکی از این روش هاست که به تغییر شکل خط لثه کمک می کند.
در برخی موارد ممکن است دندانپزشک متوجه شود موقعیت لثه باعث بروز مشکلاتی در سلامت دهان می شود و در نتیجه کانتورینگ را به عنوان راهی برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان پیشنهاد می دهد.

کانتورینگ لثه چیست؟

کانتورینگ لثه یک عمل جراحی است که در آن خط لثه تراشیده شده یا تغییر شکل داده می شود. در کانتورینگ لثه، دندانپزشک بافت لثه اضافی اطراف دندان ها را می تراشد و برمی دارد و اگر دچار پسروی لثه باشید برعکس، لثه را بازسازی و ترمیم می کند.
در بسیاری از موارد کانتورینگ لثه یک درمان انتخابی است. این به این معنی است که از نظر پزشکی درمان ضروری نیست بلکه جهت زیبایی انجام می شود تا لبخند زیباتر شود.
اما گاهی دندانپزشک برای سلامت دهان این درمان را توصیه می کند.

در چه صورت کانتورینگ لثه برای سلامت دهان لازم است؟

بسیاری از مواقع کانتورینگ لثه برای زیباتر کردن لبخند انجام می شود اما گاهی نیز یک ضرورت پزشکی است. اگر دچار عفونت لثه باشید، کانتورینگ به عنوان درمان لثه ممکن است انجام شود. در چنین شرایطی ابتدا دندانپزشک تلاش می کند بیماری لثه را با روش های غیر جراحی مانند آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها و عفونت و همچنین جرمگیری، درمان کند. اگر این تلاش ها موثر نباشند، ممکن است درمان با جراحی کاهش عمق پاکت (شیار بین دندان و لثه) و جراحی استخوان پیرامون دندان انجام شود تا دندان نجات پیدا کند. ممکن است لازم باشد برای بازسازی لثه و استخوان تخریب شده نیاز به عمل جراحی بازسازی و پیوند نیز داشته باشید. کانتورینگ لثه به عنوان بخشی از این درمان ها ممکن است انجام شود.

در کانتورینگ لثه چه کارهایی انجام می شود؟

معمولا این کار را جراح دهان انجام می دهد. این درمان سرپایی است و در مطب انجام می شود و معمولا ظرف یک جلسه تمام می شود.
در بیشتر موارد تنها با بی حسی موضعی جراحی کانتورینگ لثه انجام می شود.
دکتر با لیزر یا اسکالپل (چاقوی جراحی) بافت های اضافی لثه را برمیدارد و خط لثه را می تراشد تا سطح بیشتری از دندان دیده شود. سپس بخیه میزند تا لثه در جای جدید خود ثابت بماند و جوش بخورد.
اگر پسروی لثه داشته باشید، در کانتورینگ مقداری بافت نرم به لثه اضافه می شود. بافت ممکن است از بخش دیگری از دهان کودک (معمولا کام) برداشته شود. بافت برداشته شده به محل مورد نظر پیوند می خورد تا خط لثه بازسازی شود و پیرامون دندان را بگیرد. طول مدت زمان کانتورینگ بستگی زیادی به مقدار کانتورینگ مورد نیاز دارد. به طور کلی حدود یکی دو ساعت طول می کشد.

آیا کانتورینگ لثه درد دارد؟

پیش از جراحی بی حسی موضعی استفاده میشود پس دردی احساس نمیکند. پس از پایان عمل، ممکن است کمی طول بکشد تا تاثیر بی حسی برطرف شود.
شدت درد و ناراحتی بستگی به گستردگی عمل و مقدار بافت برداشته شده یا تغییر شکل یافته دارد. پس از جراحی ممکن است دکتر مسکن برایتان نسخه کند. معمولا ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده میشود. چون آسپیرین ممکن است احتمال خونریزی را بیشتر کند، این دارو را نباید در این مدت مصرف کنید.
همچنین درد و ورم را با سرما دهی (کمپرس سرد) بر روی گونه می توانید کاهش دهید. همچنین در سایت healthline اطلاعات مفیدی وجود دارد .

بهبودی پس از عمل جراحی کانتورینگ لثه

در کانتورینگ لثه عوارض کمی ایجاد می شود و بهبودی زود حاصل می شود. بسته به این که جراحی تان چقدر گسترده بوده است، از چند روز تا چند هفته دوره نقاهت ممکن است طول بکشد اما از نظر مراقبت ها و محدودیت ها تنها یکی دو روز مراقبت و کاهش فعالیت بدنی، کفایت می کند.

از آنجایی که لثه و دهان در ابتدا حساس هستند، تا یکی دو روز فقط غذاهای نرم مانند سوپ، فرنی، شله زرد، آش، ماست، شیربرنج، ژله و از این قبیل غذاها بخورید.
چندروز یا یک هفته بعد برای بررسی نتیجه عمل باید دوباره نزد دکترتان بروید.
گاهی برای کاهش خطر عفونت، دهانشویه آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) تجویز می شود. علائم عفونت عبارتند از افزایش درد و ورم و ترشحاتی از لثه.

زیباتر کردن دندانها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه   - انواع دندان عقل

زیباتر کردن دندان ها و لبخند با جراحی کانتورینگ لثه  - ویدیوهای بیشتر