عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود

عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود - پژوهش جدیدی ارتباط بین عفونت لثه و افزایش نقص شناختی در کسانی که در مراحل اولیه بیماری الزایمر قرار دارند

1399/04/25

عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود

عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود - کلینیک دکتر ابراهیم گل

ارتباط بین عفونت لثه و افزایش نقص شناختی

پژوهش جدیدی که دانشکده کینگ دانشگاه سات امپتون لندن در سال 2016 منتشر کرد ارتباط بین عفونت لثه و افزایش نقص شناختی در کسانی که در مراحل اولیه بیماری الزایمر قرار دارند را آشکار کرد.

این گروه تحقیقاتی، بر روی 59 فرد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط مطالعه کردند و آنها را به مدت 6 ماه تحت نظارت قرار دادند.

در ابتدا و انتهای دوره تحقیقات، یک متخصص دندانپزشک وضعیت سلامت شرکت کننده ها را بررسی کرد. محققان نمونه خون شرکت کنندگان را برای بررسی بیشتر (مثلا ارزیابی نشانگرهای التهاب) دریافت کرده و همچنین در ابتدا و انتهای دوره تحقیقات، آزمون های شناختی از شرکت کنندگان به عمل آوردند.

نشانگرهای التهابی

کسانی که در ابتدای پژوهش دچار بیماری لثه بودند، شش ماه بعد نقص شناختی شان شش برابر کسانی بود که در ابتدا بیماری لثه داشتند. همچنین در کسانی که بیماری لثه داشتند، افزایش نشانگرهای التهابی در خون دیده شد.

بر اساس یافته های محققان و پژوهش های پیشین، به نظر میرسد عفونت لثه با افزایش واکنش التهابی در بدن باعث بدتر شدن اختلال شناختی می شود.

اختلال شناختی

این محققان می گویند: ما بر اساس یافته های مختلف تحقیقات گوناگون از جمله این پژوهش معتقدیم که وجود دندان هایی که عفونت فعال لثه در اطراف آنها وجود دارد منجر به افزایش گسترده نوعی مولکول های التهابی در سرتاسر بدن می شود که با افزایش عواقبی مانند اختلال شناختی و بیماری های قلبی عروقی همراه است.

این پژوهش پیشنهاد می کند که درمان موثر لثه انجام شود تا جمعیت این مولکول ها کم و نزدیک به افراد سالم شود.

این محققان بیان می دارند شمار شرکت کنندگان در این پژوهش محدود بوده و توصیه می شود ارتباط بین بیماری لثه وی نقص شناختی در پژوهش های بزرگتر بررسی شود.
مطالعات بعدی باید به بررسی مکانیسم دقیق تاثیر عفونت لثه بر نقص شناختی در مغز بپردازد.

همچنین در سایت oralhealthgroup اطلاعات مفیدی وجود دارد .

عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود - انواع دندان عقل

عفونت لثه باعث بدتر شدن زوال عقل در بیماران آلزایمر می شود - ویدیوهای بیشتر