ترک خوردگی دندان

1398/12/05

ترک خوردگی دندان

ترک خوردگی دندان - کلینیک دکتر ابراهیم گل

ترک خوردگی دندان - ترک خوردن دندان ممکن است در نتیجه جویدن غذا، ساییدن دندان ها به هم در خواب (دندان قروچه)، زمین خوردن و یا فرایند طبیعی افزایش سن اتفاق بیفتد. ترک خوردگی دندان اتفاقی طبیعی و یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان است.

چه عواملی باعث ترک خوردن دندان می شوند؟

1- فشار حاصل از دندان قروچه
2- بزرگ بودن پر کردگی دندان که باعث شده یکپارچگی دندان تضعیف شود
3- جویدن یا گاز گرفتن اشیاء یا خوراکی های سخت مانند یخ، مداد، پسته و ...
4- وارد شدن ضربه به دهان مثلا در حین تصادف، جراحات ورزشی، دعوا یا زمین خوردن
5- تغییرات ناگهانی در دمای دهان مثلا به علت خوردن غذای خیلی داغ و سپس نوشیدنی خیلی سرد
6- افزایش سن (بالای 50 سال)

انواع ترک خوردگی دندان

ترک های مویی یا کریز لاین: این ترک های بسیار ریز در مینا که لایه پوشاننده دندان است ایجاد میشوند. ترکهای مویی هیچ دردی ایجاد نمیکنند و نیازی به درمان ندارند.
شکستگی کاسپ: کاسپ به برجستگی های موجود در سطح دندان های عقبی گفته می شود. این نوع شکستگی بیشتر در اطراف پر کردگی دندان ایجاد می شود. معمولا شکستگی کاسپ، پالپ دندان را درگیر نمی کند. پالپ بخش نرم و آسیب پذیر هسته است که در آن عصب و رگ خونی وجود دارد و در صورت صدمه دیدن آن باید عصب کشی یا کشیدن دندان انجام شود. شکستگی کاسپ درد زیادی ایجاد نمی کند.
ترک هایی که از سطح لثه پایینتر می روند: دندانی که ترک عمودی دارد و ترک آن پایین تر از سطح لثه نرفته است هنوز قابل نجات است اما اگر ترک به زیر سطح لثه رفته و به پالپ یا ریشه رسیده باشد ممکن است لازم باشد کشیده شود. درمان فوری برای نجات دندان حیاتی است.
چند تکه شدن دندان: اگر ترک از سطح فراتر رفته و به زیر سطح لثه برسد در نهایت باعث دو یا چند تکه شدن دندان می شود. اگر ترک خوردگی تا این حد گسترده باشد احتمال نجات کل دندان کم است اما دندانپزشک ممکن است بتواند بخشی از دندان را نجات بدهد.
شکستگی عمودی ریشه: این نوع ترک خوردگی از زیر سطح لثه نشات می گیرد و به سمت بالا امتداد پیدا می کند. اغلب علائم زیادی بروز نمی دهد مگر این که دندان عفونت کند. در این نوع شکستگی معمولا راه درمان، کشیدن دندان است. همچنین در سایت healthline اطلاعات مفیدی وجوددارد .

از کجا بفهمیم دندانمان ترک خوردگی دارد؟

همیشه نمی توانید این نکته را متوجه شوید چون در بیشتر مواقع اصلا علائمی ایجاد نمی کند. اما اگر دندان شکسته علائمی ایجاد کند، معمولا به صورت زیر است:
1- درد در هنگام جویدن غذا به خصوص وقتی فشار فک از روی دندان ها برداشته می شود
2- حساسیت دندان به سرما، گرما، شیرینی جات و ترشی جات
3- درد دوره ای (به ندرت درد پیوسته می شود)
4- ورم کردن لثه اطراف دندان شکسته
5- تشخیص ترک خوردگی دندان

عکس دندان معمولی (عکس اشعه ایکس) همیشه ترک دندان را آشکار نمی کند و همه ترک های دندان علائم ایجاد نمی کنند. برای کمک به تشخیص ممکن است دندانپزشک کارهای زیر را انجام بدهد:
1- دندانپزشک از شما می پرسد آیا عاداتی مثل دندان قروچه یا جویدن ناخن، مداد، یخ و غیره دارید یا نه
2- دهانتان را معاینه می کند، ممکن است لازم باشد با استفاده از عدسی بزرگنمایی ترک های دندان را ببیند
3- لبه های دندان ها را بررسی می کند و به دنبال شناسایی ترک ها از لبه های دندان می گردد
4- ممکن است از رنگ مخصوصی که باعث مشخص شدن ترک می شود، استفاده کند
5- برای بررسی التهاب لثه ممکن است علاوه بر معاینه آن، از پروب استفاده کند
6- عکس اشعه ایکس از دندان می گیرد اگر چه ممکن است وضعیت ترک را نشان ندهد اما وضعیت ریشه و پالپ دندان و پوسیدگی و مشکلات دیگر را نشان می دهد که سلامت پالپ را مشخص می کند

درمان ترک دندان

درمان بستگی به اندازه ترک، محل آن، علائمی که ایجاد می کند و گستردگی آن به زیر لثه دارد. بسته به این عوامل ممکن است یکی از راهکارهای زیر به شما توصیه شود:
-    باندینگ: در این روش دندانپزشک با رزین ترک ها را پر می کند و یکپارچگی دندان مجددا برقرار می شود.
-    لمینت: لمینت یه پوسته نازک سرامیکی است که به سطح دندان چسبانده می شود.
-    روکش: روکش دندان پروتز مصنوعی جایگزین تاج دندان است که از سرامیک یا مواد دیگر ساخته می شود. روکش روی دندان قرار می گیرد و آن را کامل احاطه می کند.
-    عصب کشی: ممکن است ترک به قدری گسترده باشد که پالپ را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به عصب کشی ایجاد کرده است. پس از عصب کشی دندان باید ترمیم شود.
-    کشیدن دندان: در شرایطی که ساختار دندان و عصب های داخل آن آسیب زیادی دیده باشند، ممکن است تنها گزینه کشیدن دندان باشد.
-    عدم درمان: بسیاری از ترک های مویی ریز نیازی به درمان ندارند. اگر این ترک ها دردی ندارند و ظاهر دندان را خراب نکرده اند، توصیه می شود آنها را به حال خود بگذارید.

عوارض ترک خوردگی دندان

شاید بزرگترین عارضه ترک دندان، عفونتی است که به استخوان و لثه گسترش می یابد. برخی علائم عفونت دندان (که به عنوان آبسه دندان می شناسیم) عبارتند از:
تب
درد در هنگام جویدن
ورم لثه
حساسیت دندان به سرما و گرما
حساسیت غدد گردن به لمس یا فشار
بوی بد دهان
ممکن است دندانپزشک چرک را تخلیه کند و چرک خشک کن برای از بین بردن باکتری ها، برایتان تجویز نماید.

ترک خوردگی دندان  - انواع دندان عقل

ترک خوردگی دندان  - ویدیوهای بیشتر